خوزستان با برخورداری از ۲۰۰ هزار فرد کتاب‌خوان در کشور جزو استان‌های برتر است

خورنا – حجت‌الاسلام لطف‌الله سپهر پیش از ظهردوشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران قدیم و جدید اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول با بیان اینکه دزفول، شهر سرداران، خیران و مجتهدان است و این یک نقطه امید برای خادمان کتاب محسوب می‌شود، اظهار کرد: رئیس سابق اداره کتابخانه‌های دزفول در توسعه فرهنگی و کتاب‌خوانی کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است که امیدوار هستیم مدیران استان از فعالیت و خدمات خوب وی به‌عنوان الگو بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر اینکه سرپرست جدید نیز بتواند با پیگیری مطالبات خود و همکاری با ارگان‌های مختلف بتواند این راه موفق را ادامه دهد، عنوان کرد: اگر خدمتگزاران عرصه فرهنگ شرایط فرهنگی جنگ دشمن در اغفال جوانان را احساس کنند باید گفت برای نجات بشر هیچ محدوده‌ای امن‌تر از کتب دینی و قرآن وجود ندارد و اگر به معارف دین پناه ببریم از تمام خطرات دور می‌شویم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به اینکه حوزه کتاب‌خوانی مهم‌ترین مأمن فکری و فرهنگی جامعه است، افزود: باید سازوکارهایی فراهم شود تا سطح فرهنگ و دانایی در جامعه ارتقا یابد.

حجت‌الاسلام سپهر با بیان اینکه ۲۱۷ باب کتابخانه فعال در استان خوزستان وجود دارد، گفت: از این تعداد، ۱۷۰ کتابخانه شهری و مابقی در روستاها هستند ضمن اینکه در این ۲۱۷ باب کتابخانه حدود ۵۰۰ نیروی کتاب‌خوان در مدیریت فکری و فرهنگی حضور دارند تا کارهای علمی و کارشناسی به اعضا ارائه شود.

وی با بیان اینکه استان خوزستان در بحث کتابخانه از نظر زیربنا رتبه دوم، از نظر عضو رتبه اول و از نظر منابع رتبه سوم کشور را دارد، عنوان کرد: خوزستان با برخورداری از ۲۰۰ هزار فرد کتاب‌خوان و سرانه مطالعه در کشور جزو استان‌های برتر است و از فضای بسیار مطلوبی برخوردار هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان به جایگاه مناسب دزفول در حوزه کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: شهرستان دزفول از نظر منابع و نیروی انسانی رتبه اول استان را دارد، ضمن اینکه از نظر فعالیت‌های فرهنگی، تنوع، کیفیت و استقبال از این فعالیت‌ها نیز جزو شهرستان‌های برتر در سطح کشور است.

حجت‌الاسلام سپهر همچنین با بیان اینکه جایگاه دزفول از نظر تخصصی و پردازش به کتاب‌های مربوط به دفاع مقدس نیز بی‌نظیر است، گفت: پتانسیل فرهنگی شهرستان دزفول به‌اندازه یک استان است، بنابراین لازم است که علاوه بر توسعه زیربنا به محتوای نهاد کتابخانه‌های شهرستان نیز اهتمام ورزید.

وی از احداث ۱۳ کتابخانه جدید در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: خوزستان در بحث سرانه مطالعه و نسبت به شاخص کشوری رتبه اول را دارد به‌گونه‌ای که در کشور به ازای هر ۲۳ هزار نفر یک کتابخانه باید باشد اما در خوزستان به ازای هر ۲۱ هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد ضمن اینکه دزفول به ازای هر ۱۶ هزار نفر از یک مکان کتاب‌خوانی برخوردار است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان به اهمیت سیاست‌گذاری در بحث جذب اعضا و محتوای کتاب‌ها اشاره کرد و افزود: یک همایش ملی تحت عنوان عوامل و موانع جذب عضو در بحث کتاب‌خوانی برگزار خواهد شد که در آن ۷۰ هیئت‌علمی در کشور موضوع عدم استفاده بهینه از فضاهای موجود در کشور را علت‌یابی می‌کنند.