خروج خودروسازهای چینی از ایران آغاز شد/ اروپائی ها وارد میشوند

خورنا – با دستیابی به توافق هسته‌ای و مذاکرات گسترده خودروسازان اروپایی برای حضور در ایران، فرایند کاهش سهم خودروسازان چینی از بازار خودروی ایران آغاز شده است.

به گزارش خورنا، سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ شرکتهای تولیدکننده خودروهای چینی در ایران تحت تاثیر تحریم‌های خارجی و کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید خودروهای داخلی توانستند جای پای خود را در بازار ایران محکم کرده و تولید خود را افزایش دهند.

اگرچه روند رشد تولید خودروسازان چینی در ایران در چند سال گذشته ادامه داشت اما در سال جاری با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و احتمال بالای ورود خودروسازان اروپایی به ایران، کارشناسان از آغاز دوره کاهش سهم و خروج برخی خودروسازان چینی از بازار ایران می‌گویند.

در جدیدترین رویداد در این زمینه مدیر شرکت خودروسازی چری چین از کاهش سهم بازار این شرکت در ایران خبر داده است. جانگ گویی بینگ در این زمینه اظهار کرده که هرچند در سال گذشته شاهد استقبال خوب از محصولات تولیدی خود در ایران بودیم اما امسال به دلیل روند تاثیرگذاری مذاکرات هسته‌ای، شاهد کاهش تمایل ایرانیان به این محصولات هستیم.

البته پیش از این نیز یک کارشناس صنعت خودرو پیش‌بینی کرده بود که با ورود خودروسازان اروپایی به بازار خودروی ایران، برخی از خودروسازان چینی که محصولات بی‌کیفیت تولید می‌کنند از این بازار حذف خواهند شد.

شهرام آزادی در این زمینه اظهار کرده بود: “با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای خودروسازان بزرگ جهانی وارد ایران شده و به تولید مشترک با خودروسازان داخلی خواهند پرداخت”.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، “با این روند برخی از خودروسازان چینی که محصولاتشان کیفیت پایینی دارد قطعا از بازار خودروی ایران حذف خواهند شد و اگرخودروسازان اروپایی بتوانند محصولاتی با قیمت پایین و اقتصادی در ایران تولید کنند، عرصه بیش از پیش بر خودروسازان چینی تنگ خواهد شد”.

البته حضور خودروسازان بزرگ جهانی تنها خودروسازان چینی حاضر در ایران را تهدید نمی‌کند بلکه کارشناسان معتقدند که ایران خودرو و سایپا نیز اگر در جهت بهبود کیفی محصولات خود حرکت نکنند در آینده بخشی از بازار خود را به رقبای اروپایی واگذار خواهند کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *