استاندار: صنایع نفت، پتروشیمی، نیشکر و سایر صنایع بزرگ برای استان هیچ سودی جز آلایندگی ندارند

خورنا – در زمینه کنترل تورم، اقدامات خوبی انجام شد. ضمن تامین نیازهای داخلی در زمینه بیکاری روند کاهشی داشتیم.

 استاندار خوزستان با بیان بر اینکه نگاه ما  به سمت توسعه باید بلند مدت باشد، گفت: ما باید در مصوبات خود شرایطی را فراهم کنیم که توسعه بلند مدت در استان رقم بخورد و همه مردم خوزستان از آن بهره مند شوند.
عبدالحسن مقتدایی در شورای برنامه ریزی استان که امروز، سوم خرداد ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: باید اقدامی انجام شود تا جایگاه اقتصادی خوزستان در کشور مشخص شود.
وی افزود: با برنامه ریزی‌هایی که انجام شده، امیدواریم در تمام مجموعه استان و کشور توسعه ای جامع و کامل اتفاق بیفتد.
مقتدایی تصریح کرد: خوزستان دارای ظرفیت‌های فراوانی است که این ظرفیت‌ها در استان‌های دیگر اصلا دیده نمی‌شود. تعارض بسیاری در سرمایه گذاری‌های توسعه در خوزستان دیده می‌شود که یکی از برنامه‌های دیده شده در برنامه ریزی برنامه ششم توسعه ، رفع این تعارضات است.
صنایع بزرگ هیچ سودی جز آلایندگی برای خوزستان ندارند
 در این نشست امید حاجتی، رییس سازمان مدیریت برنامه و بودجه خوزستان نیز اظهارکرد: در طول یک سال گذشته با ظرفیت ها و محدودیت های موجود فعالیت‌های زیادی انجام شد که در بسیاری از بخش‌ها نمود پیدا کرد؛ به طور نمونه در حوزه صادرات غیر نفتی استان رشد ۷۰ درصدی محقق شد و این پیشرفت حتی از میانگین کشوری نیز بیشتر بود.
وی افزود: همچنین در زمینه تنظیم بازار و کنترل تورم، اقدامات خوبی انجام شد به طوری که ضمن تامین نیازهای داخلی در زمینه بیکاری روند کاهشی داشتیم.
حاجتی تصریح کرد: همه این اقدامات در حالی انجام شد که تنها فقط یک سوم درآمدهای اقتصادی کشور که سهم ناچیزی است، در اختیار ما بود و ۶۵ درصد این درآمدها که همان اقتصاد نفت و پتروشیمی است، در حوزه اختیارات ما نیست و هیچگونه مدیریت و حق برداشت مالی از آن نداریم و حتی بیمه و مالیات این شرکت‌ها در تهران پرداخت می‌شود.
حاجتی تصریح کرد:  صنایع نفت، پتروشیمی، نیشکر و سایر صنایع بزرگ برای استان هیچ سودی جز آلایندگی ندارند و ما با این وضعیت برای توسعه استان باید معجزه کنیم تا وضعیت بهبود یابد و چرا مردم خوزستان از درآمد این صنایع آلاینده سهمی ندارند.
وی با بیان اینکه ۱۴ درصد درآمد اقتصادی کشور از خوزستان تامین می‌شود، گفت: علاوه بر این ما در ۱۸ میلیارد تومان منابع مالی بانک ها نیز مدیریتی نداریم و با چندرغاز بودجه که سالانه به استان اختصاص داده می‌شود، تنها بخش کمی از مشکلات استان را حل می‌کنیم.
رییس سازمان مدیریت برنامه و بودجه خوزستان اظهار کرد: سالیان سال فعالیت های اقتصادی زیادی در خوزستان انجام شده است که مردم در آن سهمی نداشته اند.
حاجتی اظهار کرد: چرا باید استخراج نفتی که برای استان فایده ای ندارد، به قیمت خشک شدن تالاب هورالعظیم تمام شود. همچنین صنایع دیگری از جمله پتروشیمی و نیشکر با سرمایه گذاری های کلان در سطح وسیعی از استان ایجاد می شود که باز هم مردم خوزستان نقشی در آن ندارند.
وی بیان کرد: به نظر می‌رسد باید توسعه به صورت متوازن و متناسب پیش بیاید و دولت به جای انتقال پایتخت به جای دیگر تمرکز زایی را کمتر کند. با این کار هم توسعه متوازن در کشور رونق پیدا می‌کند و هم دیگر نیازی به هزینه کردن برای انتقال پایتخت وجود ندارد.