انتقاد صریح نماینده خرمشهر از سازمان منطقه آزاد اروند: اینها همه شوی تبلیغاتی است

خورنا:اعلام ۲۰۰ میلیاردی منطقه آزاد برای بهسازی و بازسازی آبادان و خرمشهر شو تبلیغاتی است
عبدالله سامری در گفتگو با مهر اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد اروند که با پیگیری های فراوان و به منظور توسعه و رونق اقتصادی، تجاری و عمرانی شهرهای آبادان و خرمشهر توسط دولت تاسیس شد به نظر می رسد با گذشت چندین سال از عمر فعالیتش، راه اصلی خود را گم کرده است.

وی افزود: واقعیت این است که وجود این سازمان هیچ تغییری در کیفیت زندگی، فرهنگ و رفاه مردم این دو شهر ایجاد نکرده و تنها حاصل وجود این سازمان، گران شدن سرسام آور املاک مسکونی و تجاری بوده که کار را به جایی رسانده که هم اکنون جوانان این دو شهر برای آغاز زندگی مشترک خود با مشکلی به نام تامین مسکن مواجه هستند زیرا نرخ خرید، اجاره و رهن املاک در این منطقه به شدت افزایش یافته و حتی در مواردی از شهر اهواز به عنوان یک شهری صنعتی و مرکز استان خوزستان نیز فراتر رفته است.

سامری با اشاره به اینکه این روزها در دو شهر آبادان خرمشهر، منطقه آزاد اروند با نصب بنرهای بسیار بزرگ اعلام کرده که ۲۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی و نوسازی شهرهای آبادان و خرمشهر اختصاص داده است، گفت: ولی به نظر من این موضوع صرفا یک شو تبلیغاتی است چون ما به عنوان شهروندان خرمشهر هیچ تحرکی در این خصوص مشاهده نمی کنیم و معلوم نیست مسئولان این سازمان بر چه اساس این وعده ها را به مردم آبادان و خرمشهر داده اند زیرا با این حجم از پول و با این ارقام نجومی، همه مردم می توانستند آهنگ توسعه و عمران را در شهرهای خود مشاهده کنند در حالیکه در شرایط فعلی اینگونه نیست.

مسئولان منطقه آزاد محل هزینه کرد اعتبارات را اعلام کنند

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به عنوان نماینده مردم از مسئولان این سازمان انتظار دارم که اعلام کنند که این حجم از اعتبار کلان را کجا و در چه پروژه هایی هزینه کرده اند تا ما به موکلان خود اعلام کنیم.

سامری تصریح کرد: در زمان حاضر تمامی درآمدهای گمرک شهرهای آبادان، خرمشهر و شلمچه و همچنین سایر منابع درآمدی شهر به حساب منطقه آزاد اروند واریز می شود و آنها شرعا و قانونا ملزم و مکلف هستند که این اعتبارات را خرج دو شهر آبادان و خرمشهر کنند نه اینکه بخش عمده ای از آنها را صرف پروژه های صرفا تبلیغاتی کنند که منفعتی برای مردم این دو شهر ندارند.

وی افزود: در زمان مدیریت سابق منطقه آزاد در جلسه ای وی متعهد شد که بحث اصلاح و نوسازی جاده امام صادق خرمشهر را انجام دهد ولی وقتی وی تغییر کرد؛ مسئولان جدید زیربار این کار نمی روند ولی مبالغی فراتر از این را خرج جشن ها و مراسم های بی حاصل می کنند. مسئولان منطقه آزاد نمی توانند درآمدهایی که حق مردم آبادان و خرمشهر است را صرف فعالیت های سلیقه ای کنند زیرا این دوشهر در طول جنگ آسیب های بی شماری دیده اند و باید کارهای اساسی و زیربنایی در آنها انجام داد.

مقایسه شهرداری تهران و منطقه آزاد اروند

سامری با مقایسه فعالیت شهرداری تهران و سازمان منطقه آزاد اروند در خرمشهر گفت: شهرداری تهران و شخص قالیباف شهردار این شهر وقتی وضع عمران شهری اسفناک خرمشهر را مشاهد کرده اند مبلغی در حدود پنج میلیارد تومان را برای فعالیت های عمرانی در شهر در نظر گرفت و حالا مردم به وضوح در حال دیدن به ثمر رسیدن این پول های شهرداری تهران در شهرشان هستند. برای نمونه خیابان ۴۰ متری در عرض سه ماه از سوی شهرداری تهران اصلاح و نوسازی شد و مردم خرمشهر از این بابت بسیار خوشحال شدند ولی اگر به فرض از این ۲۰۰ میلیارد تومانی که منطقه آزاد اعلام کرده به آبادان و خرمشهر اختصاص داده شد، ۱۰۰ میلیارد تومان آن به خرمشهر اختصاص یافته است چرا مردم هیچ تغییر قابل لمسی را در شهر خود نمی بینند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من تاکنون اعتراضات خود را در بسیاری از نهادها در خصوص عملکرد این سازمان اعلام کرده ام، اظهار کرد: اگر آقایان هزینه کرد درآمدهای خود را اعلام نکنند مجبور هستم از طریق تریبون مجلس، بسیاری از موارد را اعلام کنم تا شاید کسی به فریاد مردم مظلوم خرمشهر برسد. متاسفانه منطقه آزاد اروند هم اکنون به ستاد انتخاباتی برخی نامزدهای مجلس آینده مبدل شده است که انتظار داریم نهادهای مسئول در این قضیه ورود کنند.

برگزاری جشنواره های پرهزینه و بی حاصل

ثامری افزود: منطقه آزاد اروند تاکنون اعتبارات میلیاردی را صرف برگزاری مسابقات بین المللی کشتی فرنگی در آبادان و انواع جشنواره های هنری و سینمایی کرده اند در حالیکه هم اکنون شهرهای آبادان و خرمشهر از داشتن ساده ترین امکانات فرهنگی محروم هستند. آقایان بدانند درد مردم آبادان عکس یادگاری گرفتن با فلان هنرپیشه و خواننده پاپ نیست. مشکل این مردم بیکاری فرزندان و نداشتن اماکن مناسب فرهنگی است. مشکل این مردم نداشتن آسفالت و شبکه فاضلاب است. درد آنها اشتغال بازنشسته ها در منطقه آزاد است. به نظر می رسد دولت باید یک تجدید نظر اساسی در فعالیت های منطقه آزاد اروند داشته باشد.

وی ادامه داد: به نظر من اگر جشنواره های پرهزینه سینمایی در شهرهایی مثل تهران، اصفهان یا شیراز برگزار شود مشکلی ندارد ولی وقتی این جشنواره ها با اعتباراتی که می شد آنها را خرج عمران و آبادی دو شهری کرد که از ساده ترین امکانات شهری و فرهنگی مثل سینما و فرهنگسرا محروم هستند برگزار شوند، بی شک کار پسندیده ای نیست. در سال جاری آنقدر که هنرمند و ورزشکار با اعتبارات منطقه آزاد اروند وارد شهرهای آبادان و خرمشهر شده در هیچ شهری در ایران این امر اتفاق نفتاده است.

اشتغال افراد بازنشسته

سامری بیان کرد: چه لزومی دارد که افراد بازنشسته از شهرهای دیگر خوزستان در سازمان منطقه آزاد اروند مشغول به کار شوند و حقوقی را دریافت کنند که می شد با این حقوق ها، سه یا چهار جوان را صاحب شغل کرد تا آنها زندگی مشترک خود را آغاز کنند. واقعا اشتغال بازنشسته ها ظلم به نظام جمهوری اسلامی نیست که برخی افراد باید از دو مکان حقوق دریافت کنند ولی جوانان ما از شدت بیکاری در حال عذاب کشیدن هستند؟

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص شدت یافتن تبلیغات محیطی این سازمان در آستانه سال نو نیز گفت: چون در این مدت مسئولان عالی رتبه نظام برای دیدن مناطق جنگی به این دو شهر سفر می کنند مسئولان با این کار قصد دارند به این مسئولان بگویند که کارهای بزرگی از سوی منطقه آزاد اروند در حال انجام است ولی واقعیت موجود در شهرهای آبادان و خرمشهر با تبلیغات بسیار سنگین منطقه آزاد متفاوت است.

سامری ادامه داد: منطقه آزاد حتی از راه اندازی سیستم روشنایی به معابر شلمچه تا پل نو خرمشهر هم عاجز است و در این مدت حتی نتوانسته یک فضای سبز مناسب در شهر خرمشهر ایجاد کنند در حالیکه دم از اجرا پروژه های بزرگ می زند.

وی تاکید کرد: از مسئولان منطقه آزاد اروند درخواستم که مسئولیت شرعی و قانونی خود در برابر مردم شهرهای آبادان و خرمشهر را مدنظر قرار دهند و به فکر عمران و آبادی این دو شهر زخم خورده از جنگ باشند.